E ticaret Nedir? nasıl yapılır / e ticaret sitesi nasıl yapılır, e ticaret sitesi yapımında dikkat edilmesi gereken e ticaret bilgileri nelerdir, sanal ticaretteki (e satiş, online ticaret) bilmeniz gerekenler özetle e ticaret nedir nasıl yapılır, internetten ticaret nasıl yapılır sorularının cevabı bu yazımızda.

E-Ticaret yani Elektronik Ticaret Nedir?

Elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret, 1995 yılından sonra İnternet kullanımının artmasıyla ortaya çıkan, ticaretin elektronik ortamda yapılması kavramıdır.

Mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme, teslimat olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.

Elektronik ticaret, tüm dünyada ticaretin serbestleştirilmesi eğilimi ile birlikte, 2000’li yıllardan sonra yaşanan ve bilgi iletişimini kolaylaştıran teknolojik gelişmelerin bir parçası olarak ortaya çıkmıştır. Geleneksel pazarlama yöntemlerine, İnternet olanaklarını da ekleyen kuruluşlar, sadece belirli bir kitleye satış yapabilmenin ötesine geçip, üretkenliği ve yaratıcılığı arttıran küresel e-ticaret bağlantıları kurma şansını elde edebilmeye başlamıştır. Eskiden birçok şirket televizyon, gazete, radyo gibi araçları kullanarak potansiyel müşterilerine ulaşmaya uğraşırken, bugün bunlara İnternet üzerinden reklamcılık da eklenmiştir.

Elektronik ticaretin araçları, birbirleriyle ticaret yapanların ticari işlemlerini kolaylaştıran telefon, faks, bilgisayar, elektronik ödeme ve para transfer sistemleri, elektronik veri değişimi sistemleri (Electronic Data Interchange-EDI), İnternet gibi her türlü teknolojik ürünlerdir. EDI, ticaret yapan iki kuruluş arasında, insan faktörü olmaksızın bilgisayar ağları aracılığı ile belge ve bilgi değişimini sağlayan bir sistem olarak elektronik ticaretin önemli bir aracıdır. Elektronik ticaret açısından en etkin araç olarak kabul edilen yeni İnternet teknolojileri ise ses, görüntü ve yazılı metni aynı anda, daha hızlı ve güvenli bir şekilde ilettiğinden, İnternet üzerinden yapılan bu işlemlerin maliyeti diğer araçlara oranla hayli düşüktür.

Geçmişte bir ölçüye kadar kapalı bilgisayar ağları üzerinden gerçekleştirilen elektronik ticaret uygulamaları, güvenli olmakla birlikte maliyeti yüksek sistemlerdir. Günümüzde, açık bilgisayar ağı olan internet, elektronik ticaret için çok daha uygun bir altyapıdır. İnternet aracılığıyla, artık kapalı yapıdan açık yapıya geçerek küreselleşen ağların getireceği avantajlardan yararlanılmaktadır. Bu da özellikle KOBİ’lerin (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin) dünya ticaretinde daha fazla yer almalarına olanak sağlamaktadır. Elektronik ticaret, özellikle KOBİ’ler için çok uygun bir ticaret şeklidir. Elektronik ticaret, ürün seçeneklerinin artmasını, ürünlerin kalitesinin yükselmesini ve daha hızlı bir şekilde ödenerek teslim alınmasını sağlamaktadır. Potansiyel tüketicilerin dünyanın her yanında pazara arz edilen ürünler hakkında bilgi sahibi olmalarına ve yeni üreticilerin dünya pazarlarına girmelerine imkân vermektedir. Daha düşük fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesi üreticiler arasında rekabetin artmasına ve tüm ticari işlemlerin maliyetinin düşmesine neden olmaktadır.

Elektronik ticaret, üretici ve tüketicileri, özellikle KOBİ’leri geleneksel ticaret engelleri olan pazara uzaklık, bilgi eksikliği ve talebe uygun üretim yapılamayışı gibi dezavantajlardan kurtarabildiği ölçüde yararlı olacaktır. Ancak, elektronik ticaret ülkelerin tüm ticari sorunlarını (örneğin ulusal tedarik zincirindeki halkaları) çözemez. Elektronik ticaret konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olmayan ülkeler ilk aşamada interneti sadece reklam veya pazar araştırması amacıyla kullanabilirler.

E-ticareti bu kadar gözde kılan unsurlar arasında; e-ticaretin, şirket ile hedef kitlesi arasındaki doğrudan ilişki sağlaması, pazarlamacılara istedikleri bilgileri sunması, hızlı ve düşük maliyetli olması ve tüm bunların elektronik ortamda yapılıyor olması sayılabilir. Diğer olumlu unsurlar arasında ise dağıtımda kolaylık ve ucuzluk, tüketici ile daha rahat etkileşim, anında geri dönüş, dikkat çekicilik, küresel pazarla tanışma, 24 saat hizmet ve anında satış yer alır.

Normal koşullarda ortalama 10 yıl alan markalaşma süreci, elektronik ticaret sayesinde 2 yıla inmiş durumdadır. Bugün “Dünyanın en büyük 500” şirketi listesinde bundan birkaç yıl önce kurulmuş olan onlarca e-şirket yer alıyor.

Etkisi küresel olan İnternet ekonomisi, hem ticaret hem de siyaseti etkiler. Tüm dünya çapında, iş dünyasının önderleri, kendi şirketlerinin ayakta kalma ve rekabet edebilme yetilerinde internetin oynadığı rolü kabul etmektedir. Şirketlerin, bu yeni ekonomide rekabet edebilmek için internetin gücünden yararlanma gereksinimi ortaya çıkmıştır.

E ticaret nasıl yapılır?

E-ticaret sitesi kurmak ve internetten satış yapmak ile ilgili bugüne kadar çeşitli rehberlerle size birçok bilgi sunduk. Ancak bu sektöre yeni girecek kişiler e-ticaret nasıl yapılır, e-ticaret sitesi nasıl yapılır, kurulur ve bu aşamaların ne olduğunu bilmeyebilirler. Bu nedenle de bu rehberimizde bir e-ticaret sitesinin nasıl kurulabileceğinden, internet üzerinden satış yapmak için neler gerektiğini ve iş yönetim süreciyle ilgili bazı detayları paylaşacağız.

Hangi ürünleri satacağınıza veya sektörünüze karar vermelisiniz

Mevcut iş yerinizi internete taşımayı planlıyorsanız, tabii ki bu aşamayı atlayabilirsiniz. Zaten sektörünüz ve satacağınız ürünler belli olacaktır. Fakat sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurmayı planlıyorsanız; öncelikle ürünlerinize ve sektörünüze karar vermelisiniz.

Bu aşamada kendi ürettiğiniz ürünlerin de satışını yapabileceğiniz gibi, perakendecilerden ürün tedarik ederek de online satış yapabilirsiniz.

İnternet sitenizin bir alan adı ve sunucusu olmalı

Bu terimlere aşina değilseniz ve e-ticaret yapmayı düşünüyorsanız, bu konular hakkında da biraz araştırma yapmanız gerekiyor. Alan adı, kuracağınız firmanın internet üzerindeki adıdır. Sunucu ise, sitenizi kurmak ve verilerinizi barındırmak için kullanacağınız servistir. Sunucu, internet sitenizin tüm verilerini barındırdığınız bir alan da diyebiliriz.

Öncelikle bir alan adı ve sunucu satın almanız ya da kiralamanız gerekecektir. Bunun için çeşitli Hosting firmalarının internet sitelerini ziyaret edebilir ve ihtiyacınıza yönelik bir sunucu seçebilirsiniz.

Biz Erpin olarak müşterilerimize anahtar teslim bir çözüm sunarız. Alan adı, sunucu, e-posta gibi konuları düşünmenize gerek olmaz. Tüm servisleri tek noktadan Erpin paketleri sayesinde düşünmezsiniz. Dilerseniz 15 gün boyunca yazılımımızı ücretsiz deneyebilir ve e-ticaret danışmanlarımızdan bilgi alabilirsiniz.

Şirketinizin olması gerekir

İnternet üzerinden satış yaparken, yaptığınız satışları faturalandırmanız gerekir. Başka bir deyişle vergi mükellefi olmalısınız. Kredi kartı ya da havale/EFT ile yapılan satış işlemlerinde fatura kesmeniz gerekeceği için böyle bir zorunluluk bulunmaktadır.

Aynı zamanda Sanal POS alabilmek ve işinizi yasallaştırabilmek için de vergi mükellefi olma zorunluluğunuz bulunuyor. Şimdilik küçük bir başlangıç yapmayı düşünüyorsanız, şahıs firması kurabilirsiniz. İlerleyen dönemlerde bu şirketi Limited Şirket’e de dönüştürebilirsiniz. Eğer elinizde yeterli bir sermaye varsa ve ortaklı bir yapınız varsa o zaman Limited Şirket kurmak sizin için daha yararlı olacaktır. “Limited şirket nasıl kurulur?” isim yazımızdan bu konu ile ilgili detaylı bilgiler alabilirsiniz. Aşağıdaki videomuzda ise şahıs şirketi kurmak ile ilgili detaylara ulaşabilirsiniz.

Güvenilir bir altyapınız olmalı

E-ticarette güvenlik oldukça önemli bir kavramdır. Sitenizin güvenli olması, altyapısının sağlam olması, uzun vadede işinizin ayakta kalmasına yardımcı olacaktır. Sitenizin açıklarının olması ve güvenli olmaması maddi ve manevi olarak size zarar verebilir.

E-ticaret altyapı hizmetleri, özellikle e-ticarete yeni atılacak kişiler ve iş yerini internete taşıyacak kurumlar için oldukça ideal çözümler sunmakta. Bu hizmetler ile işin teknik ve altyapısal bölümleri, altyapı sağlayıcı firma tarafından yapıldığı için, siz işin biraz daha yönetim ve ticaret kısmıyla ilgilenme fırsatı bulursunuz.

Erpin’in e-ticaret altyapı paketlerini inceleyerek ihtiyacınıza yönelik çözümler bulabilirsiniz. İşinizi güvenli bir altyapı üstüne kurarak, teknik konulara çok fazla girmeden, işinizi büyütmek ve satış yapmak için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz. Dilerseniz 15 günlük demo süreci talebinde bulunarak hizmetlerimizi deneyebilirsiniz de.

Belli bir sermayeniz olmalı

Sermaye, e-ticarette başarılı olmak için birçok kriteri etkileyebilir. E-ticarete girmek için çok büyük sermayelere ihtiyacınız olmayacaktır; fakat yine de bir takım harcamalarınız olacaktır. Sunucu ve alan adı giderleri, şirket kurulumu, aylık vergiler, (varsa) ofis kirası ve ofis giderleri, (varsa) çalışanların maaşları ve sigortaları, yazılım masrafları gibi birçok gideriniz olacak ve bunların bir kısmını her ay ödemek zorundasınız.

Bu sebeple de elinizde biraz sermaye olması gerekir. Bunu yanı sıra ürün tedariği ve lojistiği için yapacağınız harcamaları da işin içine katmanız gerekiyor. Tabii ki bir site açmak tek başına yeterli değil; reklam ve pazarlama çalışmaları için de her ay belli bir bütçe ayırmanız gerekecek.

Zaman ve emek vermek

E-ticaretin, normal ticaretten farkı internet üzerinden satış yapıyor olmanız. Yani, bir fiziki mağaza üzerinde ticaret yapmaktan bir farkı olmadığı için, e-ticaret sitenize ciddi emek ve zaman vermeniz gerekiyor.

Yukarıdaki adımları tamamlayıp, masraflarınızı karşılayacak bir sermayenizin olması durumunda e-ticaret sitenizi hızlı bir şekilde kurabilir; ürünlerinizi sitenize yerleştirebilir ve sitenizi satışa hazır bir hale getirebilirsiniz. Ancak işin önemli boyutu bundan sonra başlıyor.

İşinizi geliştirmek, satışlarınızı artırmak ve yeni hedef kitlelere ulaşmak için üzerinde çalışmanız, zamanınızı ayırmanız ve emeğinizi vermelisiniz. Aksi takdirde, kimsenin önünden geçmediği bir sokakta dükkan açmaktan farklı bir durum olmaz. Sitenizi kimse ziyaret etmediği için, satış yapamaz ve zarar etmeye başlarsınız.

E-ticaret sitesi yönetim aşamaları

Tabii ki tek bir yazıda bunların hepsini vermemiz mümkün değil; ancak Blog sayfamızda reklamlar, site yönetimi, pazarlama, SEO ve sosyal medya yönetimi gibi birçok farklı konuda bilgi bulabileceğiniz rehberlerimiz bulunuyor. Günde birkaç yazı okuyarak, yapmanız gerekenler hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Burada bazı ana başlıkları ele alalım.

Reklam ve pazarlama çalışmaları

E-ticaret sitenizi açtıktan sonraki süreçte, markanızı tanıtmanız gerekecek. Bunun için de dijital pazarlama ve reklam yöntemlerinden yararlanabilirsiniz. Sosyal ağlarda marka sayfası açabilir ve buradan, yeni takipçiler edinebilir; yeni hedef kitlelere ulaşmak için reklamlar verebilir ve ürünlerinizi tanıtabilirsiniz.

Bunun yanı sıra dijital mecralara reklamlar verebilir; Adsense ile reklamlarınızın farklı dijital mecralarda görünmesini sağlayabilir ve Adwords ile Google aramalarına yönelik reklamlar oluşturabilirsiniz. Aşağıdaki kategorilerimizde bu konularla ilgili detaylara ulaşabilirsiniz.

“E

Dijital reklam ve pazarlama taktikleri

Sosyal medya yönetim rehberleri

İçerik pazarlama rehberleri

Müşteri destek hizmeti

İşin yönetim kısmında üzerinde durmanız gereken detaylardan biri de müşteri destek hizmetinizin kalitesini yükseltmek olacaktır. E-ticarette rekabetin bir hayli yüksek olmasından dolayı, sadece fiyat avantajınızla öne çıkmaya çalışırsanız, uzun vadede karlılığınızı artırmanız bir hayli zorlaşacak. Bunun yerine, müşteri destek hizmetlerinizi geliştirmeniz ve müşteri memnuniyetini artırmanız daha önemlidir. Müşteri memnuniyeti artırmayla ilgili aşağıdaki kategorimize bakarak, farklı rehberlerden yararlanabilirsiniz.

Müşteri ilişkileri yönetimi

Depo, stok yönetimi ve kargo süreçleri

E-ticarette depo ve stok yönetimi de bir hayli önemlidir. Deponuzun düzenli olması, ürünlerinizin stoklarını site üzerinde doğru bir şekilde göstermeniz, yanlış gönderiler yapmamanız ve stok durumunuzu devamlı olarak kontrol etmeniz gerekmektedir.

Depo yönetiminin yanı sıra, müşterilere sunduğunuz kargo yöntemleri de oldukça önemlidir. Aynı gün içinde kargoya verme seçeneğinin olması, belli bir meblağ üstündeki alışverişlerde ücretsiz kargo seçenekleri sunmak verdiğiniz hizmetlerin değerini artıracaktır.

Site yönetimi

Tabii ki tüm bunları yaparken, sitenizin de yönetimini yapmanız gerekiyor. Sitenizin SEO uyumluluğu üzerine çalışmalar yapmalı, belli aralıklarla ürün ve ürün açıklamalarını güncellemeli, ana sayfa üzerinde değişiklikler yaparak, kampanya ve fırsatlarınızı duyurmanız gerekiyor.

Arama motoru optimizasyonu önerileri

Site performansı konusunda testler yapmalı, bozuk linkler varsa onları düzeltmeli ve sitenizin kullanıcı deneyimini artırmak için neler yapabileceğiniz konusunda araştırmalar yapmalısınız.

Tüm bunları yaparken, Google Analytics üzerinden, sitenizin trafik verilerini incelemeli, en çok ve en az ilgi gören kategori ve ürünlerinizi belirlemelisiniz. Bunlar üzerine yeni stratejiler geliştirerek, ilgi görmeyen ürünlerinizle ilgili kampanyalar düzenleyerek; bu ürünlerin satışlarını artırmak için çalışmalar yapabilirsiniz.

Bu bölümün başında da dediğimiz gibi, bu bölümü tek bir bölüme sığdırmamız oldukça zor bu nedenle Blog sayfamızda her gün bir yenisini yayınladığımız rehberlerimizi takip ederek, e-ticaret ve e-ticaretin yan dalları hakkındaki bilgilerinizi geliştirerek, işinizi daha da büyütmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Leave a Comment